استفاده از موم یک روش موثر برای از بین بردن موهای زائد در نواحی کوچک و بزرگ است. موم یکی از روش های اپیلاسیون است. این موضوع بدین معنی است که کل مو از زیر سطح پوست حذف می شود. این گزینه یکی از روش های موثر برای حذف موقت موهای زائد است. روش های زیادی برای استفاده از موم وجود دارد اما موم گرم موثرتر از سایر تکنیک هاست و معمولا در آرایشگاه ها انجام می شود و حتما باید توسط فرد متخصصی صورت گیرد که دوره آموزش اپیلاسیون را گذرانده باشد.

روش اول: استفاده از موم برای اپیلاسیون بدن

1. لوازم مورد نیاز برای استفاده از موم را جمع آوری نمایید:

اولین گام خرید ملزومات موم گذاری است. شما می توانید از کیت های مخصوص استفاده کنید یا موم خود را در منزل با شکر یا عسل تهیه نمایید.

• در بازار، کیت های موم گذاری متعددی وجود دارد. دو مورد از بزرگ ترین گزینه های موجود، کیت معمول موم ( که در آن از نوار پارچه ای برای کشیدن موم از روی بدن استفاده می شود) و کیت موم سفت ( که در آن خود موم سفت می شود و می توان آن را بدون پارچه از روی بدن برداشت) است.

• موم معمولی برای پاها و زیر بغل عالی هستند اما موم سفت بر روی ناحیه شرمگاهی بهتر کار می کنند.

• موم را بر اساس دستورالعمل روی بسته بندی اش آماده کنید. بیشتر موم ها را می توان به سادگی در مایکرویو گرم کرد.

 
 

2. پاهای خود را با موم بپوشانید:

قبل از اینکه استفاده از موم را بر روی پاهای خود آغاز کنید، آن ها را با آب گرم بشویید تا منافذشان باز شود و برداشتن موها راحت تر صورت گیرد. استفاده از موم بر روی موهای تمیز راحت تر و موثرتر خواهد بود.

• زمانی که مومتان آماده شد، از چوب بستنی برای اعمال آن بر روی پوست استفاده کنید و آن را در جهت رویش موها اعمال نمایید.

• یکی از پارچه های موجود را روی موم قرار دهید و آن را به طور محکم در همان جهت رشد موها فشار دهید.

• تقریبا 10 ثانیه منتظر بمانید و سپس پارچه را از روی پوست و در جهت مخالف رویش موها بردارید. این کار را در جهت مناسب انجام دهید و دست را نزدیک و موازی پوست بگذارید. سعی نکنید پارچه را به سمت بالا بکشید. اینکار باعث کبودی پوست و تحریک آن می شود.

• این فرایند را در همه نواحی پا تکرار کنید و مراقب باشید موم را دوبار در یک ناحیه اعمال ننمایید. اینکار باعث تحریک شدن پوست می شود. بعد از اینکه کارتان تمام شد، پاهای خود را با آب سرد بشویید تا باقی مانده موم از روی پوست برداشته شود.

 
 

3. زیربغل خود را موم گذاری کنید:

فرآیند استفاده از موم برای برداشتن موهای زیربغل تقریبا شبیه استفاده از موم برای پاهاست. با اینحال برداشتن موهای زیر بغل کمی سخت تر و دردناک تر است. می توانید از مسکن یا بی حس کننده برای این ناحیه استفاده کنید.

• قبل از اینکه بخواهید از موم استفاده کنید، زیر بغل خود را تمیز کنید و با آب و صابون بشویید. اینکار به نرم شدن پوست و باز شدن منافذ کمک می کند و باعث می شود اعمال موم دردناک نباشد.

• زمانی که آماده بودید، موم گرم را اعمال کنید، ان را در جهت رشد موها بر روی قسمت مدنظر بگذارید. موهای زیر بغل در دو جهت رشد می کنند. مطمئن شوید که هر دو مرحله را به درستی انجام می دهید.

• دست خود را پشت سر بگذارید و بازو را به سمت عقب بکشید. نوار پارچه ای را روی موم گرم بگذارید و از دست خود برای اعمال فشار استفاده کنید. مطمئن شوید که فضایی بین پارچه و موم باقی می ماند تا بتوانید آن را از روی پوست خود بردارید.

• بعد از 10 ثانیه، به سرعت پارچه را در خلاف جهت رشد موها بردارید. اگر این حرکت کمی برایتان سخت بود از یک نفر بخواهید اینکار را برایتان انجام دهد.

• اگر مویی در زیر بغل باقی مانده بود این حرکت را تکرار کنید و سپس همین کار را برای زیر بغل دست دیگر خود انجام دهید. برای اینکه بتوانید هر گونه موم اضافی را از روی بدن پاک کنید، می توانید آن را با آب سرد بشویید. از به کار بدن اسپری یا خوشبو کننده در چند ساعت اول پرهیز نمایید.

 
 

4. موهای ناحیه شرمگاهی را با موم پاک کنید:

استفاده از موم در ناحیه شرمگاهی ممکن است کمی ترسناک باشد اما این فرآیند کم و بیش شبیه سایر فرایندهایی است که در این مقاله بیان کردیم. فقط مطمئن شوید از مومی استفاده می کنید که به طور خاص برای این ناحیه طراحی شده است. بهتر است از موم سفت استفاده کنید زیرا موها را بهتر حذف می کند.

• قبل از اینکه کار خود را آغاز کنید باید بدانید چه مقدار مو را باز بردارید. می خواهید موهای خارج ناحیه شرمگاهی را بردارید؟ می خواهید یک مثلث ایجاد کنید؟ اگر دوست داشتید می توانید موهای کل ناحیه شرمگاهی را بردارید اما اینکار کمی دشوار است و به کمک متخصص نیاز دارد.

• حالا پوست اطراف ناحیه شرمگاهی را بشویید . اینکار به شما کمک می کند اپیلاسیون کم دردی را تجربه نمایید. اگر موهای این ناحیه بسیار بلند است آن را با قیچی کوتاه کنید و به 0.6 سانتی متر برسانید.

• استفاده از موم برای ناحیه شرمگاهی به حالت دراز کش نیاز دارد، در این شرایط به کل نواحی این قسمت دسترسی خواهید داشت. سعی کنید روی یک پارچه دراز بکشید تا بر روی آن راحت باشید و موم بر روی زمین نریزد. اینکار به شما کمک می کند آینه ای را در نزدیکی خود قرار دهید و کاری که انجام می دهید را دقیقا ببینید.

• بر روی زمین یا رختخواب دراز بکشید ، سر را در موقعیتی قرار دهید که ناحیه شرمگاهی را ببینید. از چوب برای اعمال موم در جهت رشد موها استفاده کنید. اگر از موم سفت استفاده می کنید حدود 10 الی 15 ثانیه منتظر بمانید تا سفت شود. اگر از موم معمولی استفاده می کنید، پارچه را بر روی موم فشار دهید.

• بعد از آماده شدن، پارچه را با دست آزاد خود بگیرید و لبه پارچه را با دست بردارید و در جهت مخالف بکشید. سعی کنید موم را به جای بلند کردن بکشید. اینکار مانع از تحریک شدن پوست می شود.

• حالا کار خود را در اطراف خطر شرمگاهی ادامه دهید و مراقب باشید یک ناحیه را دوبار موم نزنید. می توانید از موچین برای برداشتن موهای باقی مانده استفاده کنید. بعد از اینکه کارتان تمام شد کمی روغن مخصوص بدن کودک را بردارید و روی بدن اعمال نمایید. اینکار باعث از بین رفتن موم باقی مانده می شود و ناحیه مدنظر را نرم کنید. از به کار بردن صابون یا ژل دوش در اطراف این ناحیه برای 24 ساعت پس از موم زدن خودداری کنید.

 
 

روش دوم: استفاده از موم یا وکس برای موهای صورت

1. همه منابع مورد نیاز برای اپیلاسیون موهای صورت را جمع آوری کنید:

زمانی که می خواهید موهای صورت خود را با استفاده از موم یا وکس بردارید، بسیار مهم است که از کیت موم مخصوص صورت استفاده نمایید.

• این موضوع بدین خاطر است که پوست صورت بسیار حساس تر از پوست سایر نواحی بدن است و اگر از نوع نادرست موم استفاده شود احتمال حساسیت بسیار زیاد خواهد بود.

• مردان باید از موم صورتی استفاده کنند که برای موهای آن ها طراحی شده است. موهای صورت مردان ضخیم تر از موهای زنان است و برداشتن آن ها کمی دشوار است.

 
 

2. از موم برای تمیز کردن موهای لب بالایی استفاده کنید:

استفاده از موم برای لب بالایی فرایند بسیار ساده ای است. این کار شبیه استفاده از انواع دیگر موم هاست. زنان معمولا دوست دارند این ناحیه را در منزل تمیز کنند.

• اگر دوست داشتید می توانید از نوار مومی که می تواند موهای لب بالایی را بدون نیاز به داغ کردن بردارد استفاده کنید. این نوارها نسبتا ارزان هستند اما ممکن است زیاد موثر نباشند. با اینحال دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی را دنبال کنید.

• اگر می خواهید از موم معمولی استفاده کنید به جای موم عسلی از کرم استفاده نمایید زیرا این ها چسبندگی کمتری دارند و کنترل کردنشان راحت تر از موم های عسلی است.

• ناحیه لب بالایی را شستشو دهید و هر چیزی که روی آن وجود دارد را بردارید. حالا آن را به طور کامل خشک نمایید. موم گرم را بر نیمی از لب بالایی اعمال کنید و به دقت در امتداد خط لب حرکت نمایید. فشار دادن زبان بر روی لب بالایی می تواند به کشیده شدن پوست کمک کند و کار شما را راحت تر سازد. مطمئن شوید که موم را در جهت رشد موها اعمال می کنید.

• نوار پارچه ای را روی موم قرار دهید و آن را در جهت رشد موها محکم نمایید. 10 ثانیه منتظر بمانید تا موم کاملا سرد شود و سپس لب بالایی را بین دندان های خود بگیرید تا پوست را بکشید.

• لبه نوار را بگیرید و به سرعت موم را بکشید. به خاطر داشته باشید که دست خود را بکشید. دست خود را در برابر ناحیه موم گذاری شده فشار دهید . اینکار درد شما را کمتر می کند

• همین فرآیند را بر روی سمت دیگر لب تکرار کنید و سپس از موچین برای برداشتن موهای اضافی استفاده نمایید.

 
 

3. ابروهای خود را جهت اصلاح و ابرو با موم تمیز کنید:

استفاده از موم برای اصلاح ابرو در منزل کمی دشوار است و معمولا برای افراد مبتدی توصیه نمی شود. این موضوع بدین خاطر است که شما باید با موم داغی در ناحیه حساس چشم کار کنید. علاوه بر این اگر ناحیه ای از ابرو را بردارید نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد. با اینحال اگر فکر می کنید می توانید در منزل از موم برای تمیز کردن ابروهای خود استفاده کنید دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

• از موم کرمی که می توان در ظرف گرم کرد استفاده نمایید. این نوع موم ها بر روی پوست های حساس بسیار عالی هستند. ناحیه ابرو را کاملا بشویید و خشک کنید

• موم کرمی را زیر ابروی اول بمالید و به دقت شکلی که می خواهید داشته باشید را دنبال کنید. مطمئن شوید که موم را در جهت رشد موها اعمال می کنید.

• نوار پارچه ای را روی موم قرار دهید و آن را در جهت رشد موها بگذارید. 10 ثانیه منتظر بمانید تا موم کاملا خنک شود و سپس از دست برای نگه داشتن ابرو و از دست دیگر برای گرفتن لبه پارچه استفاده نمایید.

• به سمت سرعت نوار موم را در جهت مخالف رشد موها بکشید. به خاطر داشته باشید که دست را باید از یک طرف به طرف دیگر بکشید. دست خود را به مدت 10 ثانیه در برابر ناحیه موم زده قرار دهید تا درد کاهش یابد.

اگر دوره آموزش حنا را گذرانده باشید می توانید پس از اپیلاسیون طرح های حنا را نیز به راحتی و با سبک های زیبا پیاده سازی کنید. 

روش سوم: استفاده از موم به روش موثر و امن

1. از بروز موهای زیر پوستی جلوگیری کنید:

شما می توانید با لایه برداری و مرطوب کردن منظم پوست در هفته و قبل و بعد از کاربرد موم، از بروز موهای زیر پوستی جلوگیری کنید.

• از اسکراب بدن، لیف یا سایر موارد برای لایه برداری پوست استفاده نمایید یا اینکه لایه برداری را به کمک نمک یا شکر انجام دهید.

• از لوسیون مرطوب کننده سبکی استفاده کنید/ اگر احساس می کنید بعد از موم زدن پوست حساس شده است مطمئن شوید که این لوسین عاری از رنگ و بو است.

 
 

2.از پودر بچه استفاده کنید:

برای اینکه بتوانید موم و کاربرد آن را موثرتر کنید، کمی پودر بچه بر روی پوست تمیز خود بزنید و سپس از موم استفاده نمایید.

• پودر بچه می تواند هر گونه رطوبت یا روغنی را از سطح پوست بگیرد و به برداشته شدن موها کمک نماید.

 
 

3.مواظب باشید موم شما را نسوزاند:

باید موم را با دمای مناسب گرم کنید. زمانی که موم بسیار داغ باشد پوست می سوزد.

• بعد از اینکه موم را ذوب کردید، دمای آن را با اعمال مقدار اندکی از آن بر روی قسمت داخلی مچ دست، تست کنید. در این ناحیه پوست بسیار حساس است. اگر بعد از اعمال موم احساس کردید دمای آن مناسب است می توانید آن را بر روی باقی بدن اعمال کنید.

• با اینحال باید بدانید که موم سرد شده ممکن است موهای شما را به درستی پاک نکند.

 
 

4.قبل از اینکه از موم استفاده کنید مطمئن شوید موها به اندازه کافی رشد کرده اند:

برای اینکه موم به طور موثر بر روی موها بچسبد و آن ها را بردارد، مو باید به اندازه 0.6 سانتی متر تا 1.3 سانتی متر طول داشته باشد.

• به همین خاطر یک یا دو هفته قبل از موم زدن باید از شیو کردن یا کاربرد سایر روش ها خودداری کنید. وقتی موها بلند است برداشتن آن ها کمی دشوار خواهد بود اما نتیجه کار رضایت بخش خواهد بود.

• همچنین به خاطر داشته باشید که موها نباید زیاد بلند باشد. از موچین برای کوتاه کردن موها استفاده کنید.

 
 

5.یک ناحیه را دوبار موم نزنید:

استفاده مجدد از موم برای یک ناحیه خاص بسیار دردناک خواهد بود و می تواند به پوست حساس اسیب وارد کند. بنابراین اگر متوجه شدید موهای یک ناحیه به خوبی برداشته نشده است، از موچین استفاده کنید.